Ramen på en racercykel är vanligtvis tillverkad av antingen aluminium, kolfiber, titan eller stål, alternativt en kombination av flera av dessa material. Varje material har sina specifika egenskaper och kommer ha en inverkan på såväl kostnad som vikt, komfort och cykelns övergripande känsla. Det är dock värt att notera att det oftare är tillverkningen av det valda materialet, det vill säga kvaliteten, som har störst betydelse snarare än själva materialet i sig. Här tittar vi närmare på två av dessa material: aluminium och titan, och ger dig den information du kan tänkas behöva för att fatta ett välgrundat beslut.
Cykelramar av aluminium
Aluminum har egenskaper som påminner om kolfiber, på så sätt att det kan användas för att skapa en styv och lätt cykelram. Det är dessutom enklare att arbeta med, vilket gör att aluminium har ett lägre pris än kolfiber. Cyklar av aluminium har en bra kraftöverföring tack vare materialets styvhet och rörens tjocklek, men komforten kan få stryka på foten. För att minska vibrationerna från vägen och öka komforten har ramar av aluminium ofta en gaffel av kolfiber. En nackdel med aluminium är att materialet försämras över tid, men om du underhåller det väl bör ramen ändå hålla i många år.
Cykelramar av titan
Sedan cykelramar av kolfiber började dyka upp på marknaden har ramarna av titan blivit allt mer sällsynta, men detta material håller nu på att bli populärt på nytt. Titan är ett material med en ganska låg vikt och en hög hållbarhet, och rostar inte till skillnad från stål. Aluminium och kolfiber kan enkelt gjutas men titan är svårare att jobba med, vilket gör att detta material har en högre prislapp.
Titan har en stor fördel jämfört med kolfiber och aluminium i det hänseende att det har hög motståndskraft mot stötar. Det krävs en hel del att skada titan, vilket är en anledning till att många cyklister väljer ramar av detta material. Förutom en hög hållbarhet har titanramar ofta en hög komfortnivå. Med hjälp av nya produktionstekniker kan rören göras väldigt smala, vilket gör att vikten kan hållas nere med bibehållen prestanda.